Skip to content

TEATRe

CRIT COMPANYIA DE TEATRE PRESENTA “PROYECTO MEITNER”

Lise Meitner, dona, jueva i codescobridora de la fissió nuclear fuig de l’Alemanya nazi. Després del seu forçós exili a Suècia, es veu empesa a la més absoluta austeritat científica i econòmica a causa dels interessos particulars del seu amfitrió, Manne Siegbahn. El 1944, l’únic guardonat amb el Premi Nobel pel descobriment de la fissió nuclear seria el seu estret col·laborador, Otto Hahn. El tribunal va ignorar el paper essencial que va exercir Meitner en el procés. Com els recorda la història? Quina importància donem a les nostres científiques? ¿S’ha fet justícia amb Lise Meitner?

El dramaturg i professor d’història de la ciència Robert Marc Friedman proposa un text intens i reivindicatiu sobre la figura de Lise Meitner, traduït a diversos idiomes i representat en teatres de tot el món. L’adaptació espanyola és un muntatge apassionant i absorbent signat per CRIT Companyia de Teatre sota la direcció escènica d’Anna Marí.

AUTOR

RobertFriedman

Robert Marc Friedman és un historiador de la ciència i dramaturg nascut a Brooklyn, Nova York. Ha estat catedràtic de la Universitat de Califòrnia-San Diego i de la Universitat d’Oslo, on resideix actualment. Ha publicat nombrosos articles sobre història de la física moderna i ciències mediambientals, entre els quals cal destacar “El premi Nobel de Física en perspectiva”, Nature (1981) i La Política de l’Excel·lència: després dels Premis Nobel de Ciències (2001). Membre professional del gremi de dramaturgs d’Amèrica, Friedman fa ús de les seues investigacions històriques en les seues creacions teatrals. Aquestes són Projecte Meitner. Recordant Lise Meitner (2002), Convertint-se en Albert Einstein (2005), Amundsen vs Nansen (2011) i Transcendència (2015). La seua última obra, Prohibit a Berlín, es centra en la politització de la ciència a través de la relació entre Albert Einstein i Max Plank. Friedman ha estat reconegut com Tetelman Fellow a la Universitat de Yale per les seues incalculables aportacions a la comprensió pública de la ciència.

ELENCO

salvador_victoria

Victoria Salvador

Lise Meitner

Victòria Salvador és una actriu valenciana amb una trajectòria brillant. Llicenciada en art dramàtic per l’ESAD de València i diplomada en la Scuola di Teatro dirigida per Giorgio Strehler del Piccolo Teatro de Milà (Itàlia). Actualment combina la seua professió com a actriu amb la de professora en l’Escola Superior d’Art Dramàtic de València. Ha treballat en nombroses produccions com El malalt imaginari (1983), Nascuts culpables (2000), Incendiaris (2001), La mujer de negro (1991), de Moma Teatre; Pánico contenido (1993), Bebé (2006), Una jornada particular (2011), Una hora y media de retraso (2013), de La Pavana; Una teoria sobre això (2002), de La Dependent; Construyendo a Verónica (2006), Reencuentros (2007), 2.24 (2008), de Bramant; Nagg i Nell (2015), de Perros Daneses y Les aventures de T. Sawyer (2016), de La Teta Calva. 

En el teatre públic valencià ha participat en La sala dels professors (1993), El Narciso en su opinión (2009), El mercader amante (2009), Questi fantasmi (2010), La hostalera (2015) y Alexandria (2018).

Entre els seus últims treballs destaquen Sofía (2016) per al Teatro Español i Los Gondra (2017) per al Centro Dramático Nacional.

baguena_alvaro

Álvaro Baguena

Otto Hahn

La seua carrera professional partix a principis de la dècada de 1980. Comença graduant-se en l’Escola d’Art Dramàtic de València i maplia la formació en diferents centres amb professionals de reconegut prestigi, com ara La Escuela Laboratorio de William Layton, Michael McCallion, la Compañía Nacional de Teatro Clásico, Emilio Gutiérrez-Caba, Lluís Pascual, John Strasberg, Will Keen o Pedro Casablanc, entre d’altres.

En teatre, ha treballat en produccions com  La señorita de Trevélez o Don Juan Tenorio, ambdúes dirigides per John Strasberg. Cándido i Nacidos culpables, dirigides per Carles Alfaro. Un enemigo del pueblo, sota la direcció de Carmen Portaceli, per nombrar algunes de les seues obres. En 2012 crea l’empresa Bonanza T. i produeix els muntatges Pervertimiento de Sanchis Sinisterra i Querencia de Paco Zarzoso i dirigit per Carles Sanjaime, per l’actuació del qual rep el Premi AAPV 2013 (Unió d’Actors Profesionals de Valéncia) al millor actor.  

A més, ha participat en conegudes sèries de televisió com Hospital Central, Aquí no hay quien viva, Génesis, Sin tetas no hay paraíso, Los misterios de Laura, Amar es para siempre, Sin identidad, Cuéntame cómo pasó, El secreto de Puente Viejo, etc.

vivo_panchi

Panchi Vivo

Manne Siegbahn

Panchi Vivó és un actor i compositor valencià amb una àmplia trajectòria profesional. Va estudiar en la Facultat de Belles Arts de San Fernando de València i en l’Aula de Música Moderna i Jazz de Barcelona. És un col·laborador habitual de CRIT, companyia amb què ha interpretat papers en espectacles com ara La Llum del Món o L’Increïble assassinat d’Ausiàs March, a més de ser el compositor musical de capçalera de la companyia.

Panchi va començar la seua trajectòria artística com a músic i actor en el grup d’animació de carrer Curumbela en l’any 1985. Des d’aleshores, ha treballat com actor, compositor i director en nombroses companyies, entre les quals destaquen El Teatre de l’Home Dibuixat, Splai y Pot de Plom. En el seu extens currículum artístic, destaquen les produccions per al teatre públic valencià Los locos de Valencia (2010), El sí de las niñas (2009), La viuda valenciana (2008) de Teatres de la Generalitat Valenciana; El llibre de la selva (1995) o L’aniversari de Don Eduardo (1995) de Centre Teatral Escalante de la Diputació de València.

EQUIP

Text original: Robert Marc Friedman Guió vídeo científics: Daniel Tormo Intèrprets: Victoria Salvador, Álvaro Báguena y Panchi Vivó Direcció: Anna Marí Ajudant de direcció: Daniel Tormo Escenografia: Luis Crespo  Videoescena: Radiante Lab Disseny de llums: Ximo Olcina Música original: Panchi Vivó Estilisme i vestuari: Josep  Valero Il·lustracions originals:  Elena Resko Producció executiva: Josep Valero Assistent de producció: María José Casero Jefe técnico de compañía: Josep Maria Juncosa Cap tècnic de companyia: Natalia Prío Equip científic “Projecte *Meitner“: Berta Rubio, Anabel Morales, Olga Mena, Mariam Tórtola, Enrique Nácher, Sonja Orrigo, Isidoro García y Ion Ladarescu Comunicació: Ángela Molina

COMPANYIA

CRIT Companyia de Teatre és una societat cooperativa valenciana dedicada a la producció d’espectacles teatrals. Els objectius de la companyia se centren en la divulgació del patrimoni literari i cultural a través del teatre i en la creació d’un pont de comunicació amb les noves dramatúrgies europees i les seues aproximacions al fet teatral.

CRIT Companyia de Teatre va ser fundada el 2009 per Anna Marí, Daniel Tormo i Josep Valero. La companyia ha rebut, entre d’altres guardons, el Premi AVETID 2019 de les empreses teatrals valencianes al millor projecte teatral; el Premi Talent Jove de la Comunitat Valenciana el 2018; la Menció d’Honor per la promoció del patrimoni europeu de la PEARLE Live Performance Europe el 2018 i el Premi Carlemany de la Joventut del Parlament Europeu el 2011 per promocionar els valors fundacionals de la UE a través del teatre.

Entre les últimes produccions de CRIT hi ha: “La ciudad de escarcha” (2020), “L’increïble assassinat d’Ausiàs March” (una producció del Teatre Escalante-Diputació de València 2019), “La llum del món” (2018), “Per la flor del lliri blau” (CRIT i Palau de la Música, 2017), “El dia que Bertolt Brecht va morir a Finlàndia” (2016), “El nou Tirant” (2016) o “Innerland” (2015). Els seus espectacles “Tirant“ (2009), “Espill” (2009), “Miguel Hernández, después del odio” (2010), “Passos lleugers” (2010) o “Quatre-cents!” (2013) són considerats clàssics de la companyia, segueixen actius i ja sumen més de 1.000 representacions.

Els textos teatrals de “Espill” (ja per la quarta edició), “L’increïble assassinat d’Ausiàs March” i “Passos lleugers” han estat publicats per les editorials Bullent, Bromera i Edicions 96 respectivament.

CRIT ha posat en marxa i dirigeix el projecte teatral europeu Escena Erasmus (https://www.escenaerasmus.eu/) i la xarxa europea d’universitats i escoles d’arte dramàtic EUSCN-Erasmus Europe on Scene Network (https://www.escnetwork.eu/), el circuit teatral dels pobles menuts que integren “Les Europes menudes” (https://www.dival.es/areadecultura/content/escena-erasmus), la campanya teatral per a instituts i escoles d’adults “Escena Jove” (https://escenajove.com/), el projecte de foment de l’escriptura dramàtica “El Drac d’Europa” (https://www.edicions96.com/es/libro/el-drac-d-europa_71451/), el llançament en llengua espanyola del projecte d’aprenentatge de llengües a través del teatre “Glottodrama” (https://glottodrama.webs.upv.es/).

No és la primera vegada que CRIT promou un projecte de teatre científic, al 2014, la companyia produeix l’espectacle «L’origen de les espècies 2.0» en col·laboració amb la FECYT del Ministeri d’Innovació i Ciència.

Si vols conéixer més sobre la companyia pots entrar al web teatrecrit.com.